شرح وظایف مرکز مشاوره و درمان :

1- پیشگیری از آسیب های روانی - اجتماعی و ارتقاء سطح بهداشت وسلامت روان دانشگاهیان .

2- راهنمایی دانشجو درجهت شناخت صحیح توانایی ها و مشکلات خود .

3- راهنمایی دانشجو در تصمیم گیری آگاهانه ، عاقلانه و حسن انتخاب .

4- راهنمایی دانشجو در حل مشکلات رفتاری ، عاطفی ، شناختی ، تحصیلی ، خانوادگی و مسائل مربوط به ازدواج .

5- افزایش سازگاری موثر با محیط تحصیل و زندگی ، توسعه روابط اجتماعی و پیشرفت تحصیلی .

6- ارتقاء سطح دانش و بینش روانشناختی دانشگاهیان در زمینه ی مسائل ، مشکلات و نیازهای جامعه ی دانشجویی .

7- پیشگیری از بروز و شیوع مسائل و مشکلات عاطفی رفتاری و توسعه ی بهداشت روانی به فضای عمومی دانشگاه و جامعه دانشگاهی .

8- ایجاد زمینه های لازم برای ارتقاء روابط میان فردی سالم در دانشگاه از طریق توجه به عوامل تامین کننده ی روابط استاد ، دانشجو یا کارکنان .

9- بررسی و شناخت استعدادها و علایق دانشجویان و برنامه ریزی و تلاش در جهت شکوفایی استعدادها ، هدایت تحصیلی و حرفه ای دانشجویان .

10- برگزاری جلسات با دانشجویان و پاسخگویی به پرسشهای آنان درمورد مسائل روانی - اجتماعی به کمک کارشناسان و افراد متخصص و صاحب نظر در مسائل روانشناسی ، مشاوره ، روانپزشکی و مددکاری اجتماعی .

11- مشاوره به دانشجویان در جهت کمک به پیشرفت تحصیلی و بهبود روابط اجتماعی .

12- ارائه خدمات برای حل مشکلات مربوط به تحصیل ، خانواده ، ازدواج ، شغل و اختلالات رفتاری و روانی دانشجویان .

13- برقراری ارتباط موثر با سایر واحدهای دانشگاهی به منظور کمک به حل مشکلات دانشجویان .

14- تحقیق در باره ی مسائل و مشکلات دانشجویان دانشگاه برای شناخت عوامل آسیب زا .

15- جمع بندی مسائل و مشکلات دانشجویان دانشگاه در ابعاد روانی - اجتماعی .

16- برگزاری کارگاهها و دوره های آموزشی برای دانشجویان و دانشگاهیان با هدف ارتقاء سطح بهداشت روانی آنان .

17- ارائه نظرات کارشناسی درباره مسائل و مشکلات دانشجویان به مسئولان دانشگاه و وزارت متبوع .

18- جلب مشارکت دانشجویان در زمینه ی فعالیتهای بهداشت روانی .

 

 اداره رفاه دانشجويان در راستاي اهداف معاونت دانشجوئي مبادرت به فراهم آوردن و ارتقاء امکانات جهت رفاه دانشجویان و تامین حداقل نیازهای اولیه برای تمامی دانشجویان نموده است.

1- وام تحصيلي روزانه

2- مسكن روزانه

3-  وام ضروري روزانه

4-  وام شهريه (تبصره 2) شبانه 

5-  وديعه مسكن روزانه

6-  وام اعتباري خريد كالا و گردشگري

7-  بيمه خدمات درماني روزانه و شبانه

8- بيمه گروهي حوادث كليه دانشجويان

9- كمك هزينه و شهريه دانشجويان شاهد روزانه و شبانه

10-  تهيه ليست نهايي ساكنين خوابگاه به تفكيك پرداخت نقدي و غيرنقدي 

11-  تحويل فيش اجاره بهاي خوابگاه جهت متقاضيان پرداخت نقدي

12-  صدور مجوزهاي موكولي بدهي مقطع قبلي، تسويه حساب و ارائه فيش‌هاي بازپرداخت جهت كليه دانش آموختگان

13- ثبت نام از دانشجویان جدید الورود و اخذ تعهد محضری و افتتاح حساب بانکی

 

معرفي صندوق رفاه دانشجويي

جمهوري اسلامي ايران

وزارت علوم، تحقيقات و فناوري

معاونت دانشجويي

صندوق رفاه دانشجويان در سال 1353 با هدف اعطاي وام و كمك هزينه تحصيلي به دانشجويان دانشگاهها و موسسات آموزش عالي دولتي و دانشجويان خارج از كشور آغاز به كار كرد . با انقلاب اسلامي ايران و تغيير سياستهاي كلي كشور صندوق رفاه دانشجويان نيز سياست پرداخت وام تحصيلي را براي بازگشت سرمايه و استفاده مجدد از آن جايگزين سياست پرداخت كمك هزينه دانشجويي نمود تا ضمن مساعدت به وضع تحصيلي و رفاهي دانشجويان بااستعداد و كم بضاعت كشور در جهت اهداف ترسيم شده در قانون اساسي كه همانا خودكفايي آموزش عالي كشور مي باشد گام بردارد. صندوق رفاه دانشجويان در مدت فعاليت خود همواره سعي در توسعه كمي و كيفي ارائه تسهيلات رفاهي به دانشجويان داشته و دارد.


انواع تسهيلات رفاهي صندوق رفاه دانشجويان

بر اساس قانون صندوق رفاه دانشجويان زير نظر هيات امناء متشكل از وزير علوم، تحقيقات و فناوري ، وزير امور اقتصادي و دارايي ، رييس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور ، معاون دانشجويي وزارت علوم و رييس صندوق رفاه دانشجويان اداره مي شود كه وظيفه سياست گذاري و تعيين خط مشي‌ را بر عهده دارد و طبق ساختار سازماني داراي سه مديريت مي باشد.


مديريت امور دانشجويان:

انجام امور مربوط به تعيين ميزان سهميه اعتبارات هر يك از دانشگاهها و موسسات آموزش عالي و توزيع اعتبارات وامها و يارانه ها بين دانشگاهها و موسسات آموزش عالي را بر اساس مصوبات هيات امناء بعهده دارد. نظارت بر امر انتخاب دانشجوي واجد شرايط ، ارتباط با دانشگاهها و موسسات آموزش عالي به منظور نظارت و بازبيني در مورد نحوه پرداخت وجه به دانشجويان ، تهيه و تنظيم آئين نامه ها و مقررات مربوط و نظارت و پيگيري آنها از جمله وظايف اداره امور دانشجويان است.



مديريت امور درآمد:

نگهداري حساب درآمد صندوق از محل بازپرداخت وام دانشجويان و كمكهاي دولت و تعيين ميزان مطالبات صندوق و فراهم نمودن تمهيدات لازم به منظور وصول مطالبات صندوق از دانشجويان، تهيه و تنظيم مفاصا حساب و گزارشات مالي ماهانه و سالانه، رسيدگي به اسناد و مدارك مربوط به بازپرداخت وام دانشجويان و دانش‌آموختگان از وظايف مديريت امور درآمد محسوب مي شود.


مديريت امور اجرايي:

رسيدگي و انجام امور مربوط به بررسيهاي سازماني و پيش بيني و تامين كادر نيروي انساني مورد نياز ، تعيين و تشخيص پست هاي سازماني واحدها و تهيه و تنظيم شرح شغل كاركنان، بررسي و تهيه و تنظيم طرح هاي تشكيلاتي، انجام امور استخدامي و صدور احكام كاركنان، جمع آوري اطلاعات مورد نياز و تهيه و تنظيم بودجه از وظايف مديريت امور اجرايي صندوق رفاه دانشجويان مي باشد.

 

تسهيلات رفاهي صندوق رفاه دانشجويان

1)  وامها:

الف ـ تحصيلي

ب ـ مسكن

ج ـ بيمه

د ـ انواع وام ضروري

و ـ خوابگاه

هـ ـ وديعه مسكن

ي ـ ازدواج

2)  يارانه‌ها:

الف ـ تغذيه

ب ـ اياب و ذهاب

3)  تجهيزات:

الف ـ خوابگاهي

ب ـ غذاخوري

4)  وسايل كمك آموزشي:

الف ـ دانشجويي

ب ـ دانشگاهي

****************************

شرح وظایف کارشناس تسهیلات و وام های دانشجویی :

1- مشاوره به دانش­آموختگان در خصوص پرداخت و بازپرداخت انواع وام­ها .

2- محاسبه ی بدهی مقطع فعلی و قبلی دانشجویان و ارائه ی فیش­های پرداختی الزامی و امضای فرم احراز با ثبت باقی­مانده ی بدهی و تکمیل بدهی طبق درخواست دانشگاه­های دیگر .

3- اسکن و ثبت­ فرم میزان بدهی در سیستم صندوق رفاه وزارت علوم .

4- ویرایش ، ثبت و اسکن اسناد تعهد محضری .

5- صدور دفترچه ی اقساط و نامه­های تسویه­ حساب نقدی دانشجویان .

6- تهیه و ارسال نامه­های عدم بضاعت مالی برای دانشجویان در موارد خاص .

7- ایمیل و مکاتبه با صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در موارد خاص .

8- ثبت درخواست بیمه ی دانشجویان .

9- ارسال لیست دانشجویان روزانه ی ساکن در خوابگاه­های ملکی به انضمام فیش­های واریزی شهریه ی خوابگاه به صندوق رفاه .

10- ثبت مشخصات خوابگاه­های دولتی و خوابگاه­های خودگردان در سیستم  فاز 2 ازصندوق رفاه .

11- ثبت انواع وام­های دانشجویی روزانه و شبانه در سیستم فاز 1 از صندوق رفاه .

رییس شورا : معاونت دانشجویی

اعضا شورا :

1- مدیر دانشجویی

2- مدیر فرهنگی

3- مدیر شاهد و ایثارگر

4- مدیر تربیت بدنی

5- ریاست مرکز مشاوره

6- نماینده اموزش

7- مدیر پژوهش

8- 2 نفر عضو دانشجویی

          الف- به پیشنهاد معاون دانشجویی

          ب- به پیشنهاد تشکل ها

شرح وظایف دبیرکمیسیون بررسی موارد خاص :

1- جمع­آوری درخواست­های موارد خاص دانشجویی .

2- اخذ پیشینه­ی دانشجویان متقاضی .

3- تشکیل پرونده برای ارائه به جلسه­ی کمیسیون موارد خاص .

4- تنظیم صورت جلسه و نامه­های مربوط و اطلاع­رسانی به حوزه­های مربوط .

5-تهیه ی گزارش ماهانه و سالانه و ارسال به وزارت علوم

دانشگاه صنعتی بیرجند پرتال آموزش پرتال اساتید پرتال دانشجویی اتوماسیون تغذیه کتابخانه دیجیتال مرکز مشاوره و درمان سامانه نظام پیشنهادات مسجد امام رضا(ع) امور شاهد و ایثارگر جشنواره نشریات مکتوب رضوی صندوق رفاه دانشجویی رزرواسیون دانشگاه پست الکترونیک ارتباط با ما