آغاز فعالیت گروه کاری توسعه زنجیره ارزش راهبردی سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی استان خراسان جنوبی در دانشگاه صنعتی بیرجند
به گزارش روابطعمومی دانشگاه صنعتی بیرجند و به نقل از اداره فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه در این جلسه معاون پژوهش و فناوری دانشگاه و جمعی از اعضای هیئتعلمی گروههای مهندسی معدن، مکانیک، مواد و صنایع دانشگاه صنعتی بیرجند، مدیران گروه مهندسی معدن و گروه زمینشناسی دانشگاه بیرجند، نمایندگان سازمانهای صمت، میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، سازمان فنی و حرفهای و آقای احسانبخش مدیرعامل بنیاد خیرین دانشگاه و از فعالین حوزه گوهرسنگ حضور داشتند. در ابتدا دکتر یعقوبینژاد به بیان اهمیت طرح توسعه زنجیرههای ارزش راهبردی در استان خراسان جنوبی پرداختند و در ادامه از آغاز فعالیت دبیرخانه دائمی زنجیرههای ارزش استان در کنار کمیتههای تخصصی و اتاقهای فکر مرتبط در دانشگاه خبر دادند. دکتر محمد کاظمی راهبر طرح توسعه زنجیره ارزش راهبردی استان به بیان توضیحاتی در مورد فعالیتهای انجام شده در استان در زمینه گوهرسنگ پرداختند و آماری از انواع سنگهای موجود در استان، میزان اشتغال ایجاد شده توسط این صنعت و نقاط قوت و ضعف این صنعت را ارائه کردند. در ادامه از تمامی فعالین و خبرگان این حوزه برای پیشبرد طرح توسعه زنجیره ارزش درخواست همکاری نمودند. دکتر هیهات مدیرگروه زمینشناسی دانشگاه بیرجند، خراسان جنوبی را بهشت زمینشناسی دانستند و ضمن اشاره به تجهیز آزمایشگاههای دانشگاه بیرجند برای دانشجویان، رسالت دانشگاه را تربیت نیروی متخصص در این زمینه معرفی کردند. دکتر یوسفی مدیرگروه معدن دانشگاه بیرجند، مشکل فروش گوهرسنگها را نبود بازاریابی مناسب بیان و تأکید به گرفتن ایدههای جدید را عنوان نمودند. نمایندگان محترم سازمان فنی و حرفهای برای برگزاری دورههای آموزشی در زمینه گوهرشناسی و گوهر تراشی اعلام آمادگی کردند. آقای انوری مقدم نماینده اداره کل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان بهعنوان سازمان متولی بحث گوهرسنگ به بیان فعالیتهای انجام شده در این زمینه پرداختند. آقای کفاشی معاونت آموزش سازمان صنعت، معدن و تجارت به ثبت ملی جغرافیایی سه سنگ قیمتی استان اشاره نمودند و از اعلام آمادگی سازمان صمت برای همکاری جهت توسعه زنجیره ارزش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی در استان خبر دادند. دکتر سید محمود کاظمی استفاده از پلتفرمهای جدید جهت توسعه بازار این محصول را ضروری دانست و به کاربرد بلاکچین در این صنعت اشاره نمود. دکتر خسروی رئیس اداره فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه به امکان استفاده از تکنولوژیهای نو در تراش گوهرسنگها از قبیل دستگاههای CNC اشاره نمود. در ادامه اعضای هیئتعلمی محترم دانشگاه آقایان دکتر صفاریان، دکتر اقبالی، دکتر علیمی و خانم دکتر نخعی نظرات و ایدههای خود را مطرح نمودند. در انتها آقای احسانبخش مدیرعامل بنیاد خیرین دانشگاه صنعتی بیرجند و از فعالین حوزه گوهرسنگ به معرفی انواع گوهرسنگهای ارزشمند استان پرداختند.
نظر شما :